Thursday 23 August 2012

Look Around You and How Can You Not Say Alhamdulillah? =)

Alhamdulillah!


Subhanallah.. 
Baiknya Allah tu kan..
Betapa diri ini selalu terlupa untuk mengutamakan Dia dalam banyak hal, tetapi tetap juga banyak nikmat yang diberikan-Nya pada diri ini..
Seringnya diri ini terabaikan hak Dia, namun tidak sekali Dia pernah mengabaikan hak diri ini sebagai hambaNya..
Kadang-kadang kita lupa mensyukuri nikmat yang biasa kita rasai.. Nikmat yang hanya dihargai bila diingatkan, atau bila ianya hilang.. Atau nikmat yang terlalu kecil untuk kita namakan nikmat?

Dapat merasa makanan itu nikmat, dapat tidur itu nikmat, bersama dengan akhwat itu nikmat (ramai orang yang biasa berada bersama dengan akhwat tidak sedar perkara ini sampai ia kehilangan), dapat tengok ahli keluarga kita menunaikan solat itu nikmat, dapat melihat orang yang selalu meninggikan suara dan marah-marah tiba-tiba menjadi penyabar itu nikmat bagi orang yang melihatnya, dapat mandi itu nikmat, dapat belai kucing pun nikmat! Dapat cium baby pun nikmat, dapat tengok baby senyum dan gelak, subhanallah.. Nikmat. Dapat turun tangga dengan laju dan lincah, sudah pasti ianya nikmat. Cuba bayangkan orang tua yang sakit lutut nak turun tangga, alangkah seksanya. Muda itu juga satu nikmat kan? Untuk digunakan sebaiknya. Ah terlalu banyak nikmat untuk dihitung. 

Pokok pangkalnya, adalah hati.. Mempunyai hati yang masih bisa merasa... Masih hidup dan bergetar.. Itu adalah nikmat.. 
Kerana hati itu yang masih mampu merasa syukur kepada Tuhannya atas segala nikmat yang dikecapi..




Selesai solat asar petang tadi, salah seorang  seekor kucing saya, Shiro, (yang dari awal saya bersolat dia menunggu di atas katil di sebelah tempat saya bersolat) tiba-tiba melompat turun dan mengambil tempat betul-betul di depan saya atas sejadah, sebaik sahaja saya selesai memberi salam. Tiba-tiba datang bermanja-manja dengan saya minta digosok, dibelai dan dilayan seperti biasa. Agak lama dia begitu duduk di ribaan saya. 

Saya tersedar..

Subhanallah.. Itu pun adalah satu nikmat.. Ia menggembirakan saya.. Menenangkan saya melihat kucing saya sedang bahagia (hehe). Bukanlah kucing itu yang menenangkan saya, tapi pastinya ketenangan itu datangnya dari Allah.. Tapi rasa sangat best bila lepas je solat, tiba-tiba Shiro datang bermanja dengan saya, walaupun dia dah besar panjang orangnya. Err, I mean, kucingnya. 

Itu pun satu nikmat bukan? 
Sedang saya menggosok-gosok, membelai-belai Shiro, air mata saya menitis.. 
Subhanallah..
Banyaknya nikmat yang Kau berikan pada diri ini.. Hingga saat ini, masih mampu berdiri untuk bersolat..Masih ada iman dan islam pada diri ini.. Masih ada sejadah untuk ku bersujud, masih punya rumah untuk didiami, rumah pun masih berdinding dan bertingkap dan berpintu, masih mampu memandang langit melalui tingkap bilik ini, masih mampu mendengar azan dari rumah ini.. Masih ada seorang ibu, masih berada di jalan tarbiyyah ini.. Masih tenang di sini.. 

Masih ada hati untuk merasa.. 

Masih segala-galanya..




Walau sejarah hidup dalam rumah ini terlalu banyak peristiwa, terlalu banyak perkara menyedihkan, tapi tetap ada memori-memori bahagia di dalamnya bukan? Walau agak payah untuk dikira memori bahagia di dalamnya, tetap, masih boleh dikira kan? Kalau boleh dikira tu, maknanya at least ada la yang bahagia itu bukan? 

Opick kata, tiada duka yang abadi selamanya.. Memang tiada duka yang abadi, kerana di penghujungnya ada bahagia insyaAllah (yakni bila kita semua dimasukkan ke syurga-cita2 kena besar!~).. Belum pun sampai penghujung pun dah banyak nikmat yang Allah berikan dengan keadaan diri yang kadang kala rasa macam tak layak nak terima semua itu dari Allah.. Namun Allah berikan jua.. Hingga kadang kala terlupa nikmat yang Allah berikan itu mungkin untuk menguji.. Tapi baiknya Allah tu, di sebalik setiap duka yang Allah berikan, ada nikmat yang Allah sertakan.. Subhanallah.. Malunya saya pada Allah! >.<

Jadi, konklusinya, belajarlah menghargai walau sekecil-kecil perkara. =)

Moga terus tabah hati tak berbelah bagi! Bertabah ye semua orang!! Yoshh!  \(^_^)/

No comments:

Post a Comment