Monday 17 December 2012

Kerana Ustaziatul Alam, Aku Berbaitul Muslim.


Bismillahirahmanirrahim..

Note: Mungkin ada kandungan dalam entry ini yang sedikit kontroversi dan mungkin agak ekstrem bagi orang-orang tertentu. Tidak perlu bersetuju kerana pasti-pastinya, kebanyakan wanita tidak akan bersetuju, mungkin akhwat sendiri ada yang tidak bersetuju dengan apa yang dicoretkan ini. No worries, isu ini boleh bincang panjang lebar dengan murabbi murabbiyyah kalian.

Reading is at your own risk. =)
...............................................................................................................

Ini adalah update pertama setelah menaiki tangga kedua maratib amal iaitu Baitul Muslim atau nama lain nya Baitul Dakwah (Rumahtangga dakwah).

..............................................................................................................

Only Allah can give life, but we can share it. 
Let's share this tarbiyyah together. =)


Perubahan..

Hem.. Banyak yang dah berubah..

Apa bezanya dengan hidup yang dulu?

Berbeza.. Banyak bezanya..

Dari kehidupan dengan jadual sukahati, kini segalanya perlu teratur dan berutin. Dari terbiasa membuat keputusan sendirian berhad untuk apa-apa urusan kecil dan besar, kini perlu merujuk zauj untuk berbincang dan membuat keputusan bersama.

Kerana apa?

Kerana sekarang hidup bukan sendirian berhad lagi. Walaupun dah biasa dengan kebebasan dari kecil untuk uruskan hidup sendiri, dan tentukan hala tuju hidup, sekarang tak lagi ye~. Terhapus sudah dominasi terhadap diri sendiri kerana ada pihak yang lebih mendominasi dan bertanggungjawab terhadap diri ini. Kerana zaujahnya adalah amanahnya. Dan urusan zaujahnya akan dipersoalkan padanya di akhirat kelak. Maka pastinya haluan hidup ini kini bukan milik sendiri lagi. Tapi milik bersama. Lalu bermulalah kehidupan baru sebagai partnership between him and me. Between us.

................

Sungguh jodoh itu penuh dengan misteri dan kejutan serta rahsia-rahsianya yang tersendiri. Berapa ramai calon yang datang sebelum ini dengan ketidakpastian adakah dia jodoh yang ditetapkan. Episod drama pun boleh tahan banyak juga, pfft~ Tapi janji Allah itu wujud dan benar. Dan doa itu benar, senjata mukmin.

...................

Well..
Dia yang Allah dah tetapkan, maka insyaAllah dia lah yang terbaik untuk diri ini untuk melengkapkan.


Suatu malam, pada minggu yang lalu, kami duduk berdating bersembang-sembang untuk lebih mengenali diri masing-masing. Masih belum cukup taaruf. Ketika itu belum masuk 2 minggu kami bernikah. Antara yang kami sembangkan adalah tentang keharmonian rumah tangga bagi yang berbaitul muslim. Dan entah bagaimana sembang kami sampai ke topik kontroversi tentang poligami. Terkeluar cerita tentang adanya ikhwah dan akhwat yang berbaitul muslim akhirnya terpaksa bercerai kerana ikhwah tersebut berpoligami di jalan tarbiyyah. Namun isteri pertama dan anak-anak tidak dapat menerima hingga akhirnya tiada solusi lain kecuali bercerai.

Cuba mendalami hati sendiri dan menilai rasa sendiri.

Ouch.

Macam tak best pula rasa di hati ni bila terbayang keadaanya jika perlu berdepan dengan takdir begitu.

Perasaan serta bayangan sebegitulah yang mendorong hingga terkeluar dari mulut sesuatu yang mengikut perasaan bila dengan tenang saje ku katakan padanya, yang dia dibolehkan saje untuk berkahwin lain, asal saja zaujahnya yang sekarang dilepaskan. (Astaghfirullah..)

Bukan kerana membangkang mana-mana ikhwah berpoligami demi Ad Deen ini, bukan juga aku menyalahkan mereka. Tapi kerana diri sendiri rasa tidak mampu. Kerana merasakan perlu akan seseorang yang dapat memberi ku sesuatu yang telah aku hilang sejak sekian lama. Apatah lagi dengan sejarah keluarga yang sejak zaman berzaman berantakan kerana poligami hingga aku hidup dengan satu kepercayaan sejak kecil yang aku tidak layak untuk merasa bahagia. 

Baik, tak perlu dipanjangkan cerita lama. Mari fokus cerita asal.

Beberapa hari selepas itu, tidak semena-mena terfikir.

Kalaupun poligami.. Perempuan itu bukan orang lain, tapi saudari sefikrah. Bagaimana boleh terkeluar dengan lisan sesuatu yang mengikut perasaan tanpa pertimbangan fikrah yang benar ketika itu?

Lupakah aku yang kami sedang menegakkan sebuah baitul muslim. Usaha kecil dari dua insan kerdil mungkin tidak nampak significant nya di mata orang lain. Tapi buat mereka yang faham tarbiyyah ini, ini bukan sesuatu yang sepele. Ia bermakna.

Tiba-tiba terbayang, jika madu ku itu nanti adalah teman-teman akhwat yang selalu bersama melakukan kerja-kerja tarbiyyah ini, yang selalu makan sedulang, tidur setoto, yang berbulatan gembira/sedih bersama, yang terasa hati berkecil hati bersama, bermeeting bersama. Dan bila sampai waktu mereka ingin bernikah, mereka tiada calon ikhwah kerana spesis ikhwah kini makin terancam. Sedangkan sebolehnya semua akhwat inginkan ikhwah sebagai calon zauj mereka demi DnT terchenta ini. Dan entah bagaimana tiba-tiba rasa redha pula untuk berpoligami jika itulah calon-calonnya. (Err.. tu kalau calonnya sekufu la, kalau umur kita dah 40 tahun, zauj pilih akhwat 20 tahun memang minta kena panah la jugak)

But still, the point is, poligami di jalan tarbiyyah.. Seriously, ikhwah ini golongan terancam spesisnya, mereka jadi hot stuff walaupun tak hensem (hahaha), sebab akhwat yang dalam sistem tarbiyyah perlukan suami yang turut sama bersama dalam sistem tarbiyyah untuk saling menyokong.

Cuba bayangkan jika isteri seminggu 3,4 kali keluar malam pi usrah, meeting, program, hujung minggu sibuk dengan program lagi, sedangkan si suami terkebil2 tak buat apa. Tidakkah bosan mereka kerana tidak cukup perhatian dan kasih sayang gayanya. Dan tak adil bagi dia jika tidak memperoleh hak nya. Hak nya adalah isteri nya berada di sisi nya melainkan jika dia redha isterinya keluar.

Atas sebab-sebab yang mungkin tak mampu dihadam oleh ramai orang tapi mampu dihadam oleh segelintir orang di jalan ini, itulah keputusannya, jika datang keperluan yang  memerlukan kami poligami, insyaAllah..
Selagi mana ia adalah di jalan tarbiyyah, bukan di jalan selainnya)

Namun ada syarat yang diletakkan.

First and foremost, saudari itu tidak boleh selain akhwat, dia harus dari kalangan ukhti yang bersama kami dalam jalan tarbiyyah ini. Maksudnya, mesti seorang akhwat yang jelas akan fikrahnya di jalan tarbiyyah ini.

Syarat kedua, calon itu, bukan yang dipilih oleh zauj, tapi melalui jalan dan cara yang sama sebagaimana kami  diketemukan. Ia harus melalui syura murabbi murabbiyah kami, dan direkemen oleh murabbi murabbiyah kami mengikut apa yang difikirkan muntij untuk dakwah tarbiyyah ini.

Dan syarat ketiga, zauj harus benar-benar niatnya berpoligami untuk DnT ini. (Soal niat, itu antara dia dan Tuhan. Ini sekadar syarat yang diletakkan sekadar mengingatkan dia untuk memperbetulkan niatnya.)

Dengan syarat-syarat itu, insyaAllah redha kalaupun perlu poligami. (Walhal dia tak pernah mention apa-apa pun, hehe.)

Mengambil masa 2 minggu untuk tersedar yang kami diikat atas tiket dakwah dan tarbiyyah dan rumahtangga ini adalah sebuah baitul dakwah, bukan rumahtangga biasa. Kami bertemu kerana dakwah dan tarbiyyah. Dan kini kami bercinta dan berkasih sayang di atas jalanNya.

Walau jauh di sudut hati terasa memerlukan seseorang yang mampu menumpahkan cinta dan kasihnya buat kita seorang, tapi hati mengingatkan, bahawa kami bersama kerana tugas kami di jalan Allah ini, lalu mengapa ingin tamak dan memilikinya seorang diri sedangkan berapa ramai akhwat seperjuangan yang juga memerlukan seorang ikhwah untuk dakwah tarbiyyah mereka.

Kami tidak bertemu dan bernikah kerana suka sama suka. Kami tidak pernah mengenali diri masing-masing. Seorang dari Johor, seorang dari Terengganu, seorang terbang ke Jepun, seorang terbang ke New Zealand, akhirnya masing-masing balik ke Johor dan bertemu kerana sebuah tarbiyyah.

Ya, hubungan ini dimulakan bukan dengan perasaan cinta, tapi sebuah cita-cita yang besar, menuju ustaziatul alam..

Jika itu yang terbaik untuk dakwah dan tarbiyyah ini,ku relakan dia juga menjadi milik ukhtiku yang lain kelak andai ada keperluan untuk dia berbuat sedemikian..

p/s: Nanti kalau ada program atau kateebah, boleh mintak tolong madu jagakan anak-anak, nanti kalau dia pulak ada program, saya jagalah anak-anak dia baik-baik pulak, kalau dua-dua ada program, mintak husband la jagakan anak-anak, huhu. (cakap senang kan? Hehe.. Takpe, Allah kan ada.. Tajdid niat, pujuk hati untuk akhirat yang kekal. Suami pun pinjam je pun. =] )

p/s 2: Jangan salah faham, zauj saya tak pernah cakap pun dia nak poligami, ini cuma persediaan mental awal-awal untuk diri sendiri. Sekian~

p/s 3: Love u fillah, abang. Nanti dating lagi di Jannah insyaAllah. =)

No comments:

Post a Comment