Tuesday 2 April 2013

10 CARA BAGAIMANA MELARIKAN DIRI DARIPADA TARBIYYAH! ^_^



Nota kepala: untuk kefahaman maksima ketika membaca post ini, anda perlu merasai dan melalui hidup dalam tarbiyyah terlebih dahulu. Tengok kehidupan daie dari luar je tak jadik ye. Sekian.

10 cara bagaimana melarikan diri daripada tarbiyyah

1. Anda boleh mula jadikan tabiyyah sebagai kambing hitam, yakni dengan meletakkan segala permasalahan sebagai berpunca drpd tarbiyyah. Cthnya: Study tidak perform, “mungkin sebab busy dengan usrah dan program kot lately”(konon). Kalau merasakan ‘tidak sampai hati’ untuk menyalahkan tarbiyyah, anda boleh sedapkan hati anda dengan mencari aneka alasan untuk mengecualikan diri anda dari aktif berDnT. Alasan yang mungkin boleh diterimapakai adalah : tabiat kos anda yang memang lain dari yang lain (kos anda paling sibuk), politik ibu bapa yang tidak faham aktiviti anda, taraf kesihatan yang bermasalah, dan sebagainya. Alasan-alasan ini boleh digunapakai bagi mengelakkan anda dari rasa bersalah dan dalam masa yang sama, anda akan kelihatan seperti sedang bermujahadah di jalan ini (kononnya)

2. Bila ada terkecil hati dengan akhwats, sila feeling terlebih dengan melayan perasaan kecil hati dan merajuk itu lama-lama, dengan kadar berlebihan mengikut telunjuk syaitan yang mengapi-apikan. Dengan itu, masalah baru akan timbul iaitu masalah ukhuwah,hasil dari iman yang rabak.

3. Kemudian, hukum tarbiyyah di atas masalah ukhuwah anda dengan akhwats lain dengan memboikot program-program tarbiyyah, sama ada usrah, daurah, mabit dan sebagainya, kononnya anda tidak mampu berdepan dengan semua itu kerana sedang bermasalah dengan akhwats lain. Cara memboikot adalah dengan tidak menghadirkan diri ke sebahagian dari program-program tersebut, atau keseluruhan program-program tersebut (kalau takut obvious sangat, mulalah perlahan-lahan dengan tidak menghadiri sebahagian sahaja,atau sekadar menghadiri usrah, tidak perlu hadir daurah dan program-program lain).

4. Bila tidak hadir beberapa program, pasti naqibah akan menghubungi anda, di tahap ini jangan jawab panggilan naqibah anda dan keraskan hati untk tidak membalas sms beliau. Berikan alasan yang pelbagai; sibuk, tertidur, henfon hilang,etc. Beliau bukan sesiapa, jadi, jangan layan. Dalam masa yang sama, mula menjauhkan diri daripada akhwats lain dan usrahmates yang concern, lakukan ini sedikit demi sedikit supaya tidak menimbulkan syak wasangka yang belebihan atau plan anda akan gagal!

5. Teruskan istiqomah dengan sibukkan diri anda dengan study, aktiviti kelab kolej, juga berbaik-baik dengan rakan-rakan di luar circle tarbiyyah pada keseluruhan masa. Untuk efek lebih, berbaiklah dengan mereka yang juga tidak senang dengan tarbiyyah. InsyaAllah,anda akan menemukan sokongan di situ untuk apa yang anda sedang lakukan. Jangan lupa di tahap ini, anda akan mula mendapati diri anda semakin kembali bergelumang dengan jahiliyyah-jahiliyyah anda yang suatu masa dulu anda pernah bermujahadah untuk tinggalkannya. Contohnya: menonton movie-movie lagha, korea, drama omputeh, membuang masa, berangan pasal cinta-cinta dan kawen-kawen, baca novel banyak-banyak, bergosip, bermaksiat, dan sebagainya. Jangan bimbang, ini adalah normal, dan terus lakukannya dengan yakin dan tanpa rasa bersalah. You’re on the right track.

6. Jika kadang-kadang anda masih hadir usrah, sila datang dalam keadaan tidak bersedia dan jangan buat tugasan yang naqibah anda berikan. Kalau boleh, datang lewat dan tunjukkan muka bosan anda dalam usrah, dan bertindak pasif dengan hanya berdiam diri sepanjang usrah. Kalau boleh lagi, tak payah senyum, buat muka ketat atau tidur terus. Katakan pada naqibah, anda terlalu penat untuk mendengarnya bercakap. Ketika ini, insyaAllah naqibah sudah mula faham yang anda mungkin sudah tidak lama di dalam tarbiyyah ini dan sudah mula berkira-kira, perlukah selamatkan anda lagi. Aha!

7. Jika takut tindakan-tindakan di atas terlalu obvious dan anda jenis orang yang kurang yakin, ataupun naqibah anda jenis garang nak mati, cara yang terbaik, tunggu lah sehingga cuti lama atau cuti semester, yakni bila anda sudah balik kampung dan jauh dari naqibah dan akhwats, itulah masa yang terbaik untuk anda hilangkan diri daripada tarbiyyah circle ini! (YESS!!)

8. Berusahalah untuk hilangkan ingatan-ingatan terhadap tarbiyyah dan apa yang telah ia berikan pada anda, termasuk bagaimana ia pernah memberi makna dan pengertian pada hidup anda (jika ia tidak pernah memberi makna langsung pada hidup anda, itu lebih bagus! Kerana anda tidak perlu bersusah-susah mensaiko diri anda untuk melupakan segala pahit manis di jalan ini). Bagi mereka yang telah merasa pahit manisnya di jalan ini hingga tercipta banyaknya kenangan, anda perlu berusaha dengan lebih gigih dengan semakin banyak mengingati bagaimana anda sering terluka di jalan ini! Ingatlah muka-muka akhwats atau murabbi murabbiyah yang telah membuat anda terluka bagai. Dengan itu, anda akan lebih kuat menepis segala bisikan hidayah dari Allah. Ya, teruskan mendegar bisikan di dada oleh akhi shaiton.

9. Anda juga perlu terus-terusan merasakan diri anda malang sekali kerana adanya orang-orang yang sudi mentarbiyyah anda, menegur anda dan memberi kefahaman dalam beragama. Yakinlah! Itu sangat malang bila ramai orang berkorban masa, tenaga dan wang ringgit mereka dalam usaha mengembalikan islam dalam diri anda. Bila anda sudah merasa cukup malang kerana ada orang yang ingin mentarbiyyah anda dan memegang tangan anda ke syurgaNya, anda tidak akan ragu-ragu lagi untuk tinggalkan tarbiyyah ini. Bayangkan keadaan anda tanpa tarbiyyah yang bebas dari peringatan-peringatan serta ketukan-ketkan yang membasahkan hati tentang hakikat hidup, islam, serta tanggungjawab anda di dunia ini. Alangkah indahnya hidup tanpa semua itu! masha-Allah! Sungguh heaven! Terus bayangkan keaadaan itu, sebagai motivasi tambahan untuk lebih gigih berusaha tinggalkan tarbiyyah ini. Yoshh!

10. Akhir sekali, berdoalah kepada Allah agar dihijabkan daripada mendapat kebenaran, dan berdoalah agar dijauhkan dari petunjuk dan hidayah Allah, supaya anda tidak terjebak lagi dengan dunia tarbiyyah. Berdoa juga agar Allah tidak memilih anda lagi, kerana anda lebih tahu apa yang terbaik untuk diri anda berbanding Allah (Astaghfirullah). Selepas itu,aminkan doa anda dengan keyakinan Allah maafkan anda sebab lari dari tarbiyyah.

Selamat mencuba!! ^^

Barangsiapa bersungguh-sungguh, dia pasti menemukan kejayaan di hujung sana! 

1 comment: