Thursday 5 July 2012

Mad'u Datang Menyerah Diri, Kita Melarikan Diri?

No, they're not zombies, don't run. They are your mad'u (in fact u are the zombie,remember?) ;p


Penat-penat kita di jalan ini mencari mad'u, membina rijal-rijal, meminta, menyaiko adik-adik kita untuk attend program yang kita sediakan khas buat mereka, tapi pada satu saat, bila datang seruan dakwah pada kita, yang mad'u-mad'unya sudah terhidang depan mata kita, menyerah diri, tapi kita menolak? Aihh..? Tak ke pelik tu? Tapi itulah yang selalunya terjadi bila CONTOHNYA, kita diminta menyampaikan daurah untuk tajuk-tajuk tertentu dalam program adik-adik atau kakak-kakak tapi kita beralasan. Apatah lagi bila tempat program tu jauh sedikit, bukan dalam daerah kita, mungkin 2,3,4,5 jam atas bas/kereta, dan kita ada baaanyaakkk kerja dan tugasan lain perlu disetelkan. Dan inilah keadaannya yang memerlukan kita untuk 'berangkat baik dalam keadaan ringan mahupun berat'. 

"Alamak, tak ready la"
"Last minute nya cakap? Program tu malam esok, saya tak study apa-apa lagi untuk jadi presenter"
"Macam mana ek, saya ada banyak program sekolah/assignment nak kena siapkan esok dan lusa, tapi program tu lusa, macam tak sempat saya nak prepare"
"Tak confident la"
"Saya ada masalah peribadi, saya tengah futur, saya takut kalau saya sampaikan, adik-adik tak rasa basah"

...and the list goes ooonnnnn.......


...


Program-program macam tu mad'u dah terhidang depan mata biasanya. Kita cuma tinggal nak sampaikan tajuk-tajuk tersebut saja. Tapi entah macam mana, dengan fikrah kita yang sudah cukup jelas (kononnya), kita masih lagi menolak seruan-seruan dakwah yang datang pada kita dengan pelbagai alasan. Kita tahu bertebarannya kita di muka bumi Allah ini adalah untuk melaksanakan syahadatul haq kita. Tapi masih, kita risaukan diri kita dan melayan kerisauan-kerisauan kita dengan alasan-alasan di atas. 

Memang selalunya (mengikut pengalaman saya yang terhad ini), seruan-seruan dakwah begini akan datang agak last minit. Kadang-kadang sehari sebelum, ada kalanya 2 hari sebelum, tapi 2,3 hari sebelum itu pun adalah ketika kita sedang dihimpit dengan tugasan-tugasan duniawi seperti folio dan buku rekod praktikum yang kalau tak lengkap boleh dihukum 'bunuh' oleh supervisor dan mentor sekolah. 

Selalu juga seruan-seruan itu datang ketika musim exam, atau musim menghantar assignment. Lalu di kala rakan-rakan kita yang lain sedang 'enak' mengerjakan assignment mereka dan bergembira dengan ulangkaji mereka, kita pula sibuk-sibuk enjoy study tajuk daurah yang nak disampaikan. Walaupun mungkin tajuk itu kita pernah sampaikan sebelum ini, tapi mengikut keperluan mad'u di lokaliti-lokaliti tertentu, kita pun perlu improvise (improvise dalam bm ape dah?) beberapa context dan content agar lebih 'dekat' dan praktikal dengan mad'u tersebut. Kalau mad'u semuanya bakal doktor yang merasakan mereka lebih busy dari Umar Abdul Aziz untuk berDnT, mestilah kita nak bagi pengisian yang relevant dengan context diorang sebagai bakal doktor yang selalu terhimpit dengan kekangan masa itu. Lain pula kisahnya bila bagi daurah pada adik-adik dirasat, bakal-bakal ustazah yang bakal ke Jordan, Mesir, Syria, etc yang punya fikrah mereka tersendiri. 

Tapi.... Seruan-seruan dakwah yang datang dengan 'short notice' inilah yang selalunya memang akan mentarbiyyah diri kita dari segi pengorbanan dan kesediaan (argh kesediaan lagi!). Kalau kita menolak dengan alasan 'tak bersedia', memang sampai bila-bila lah kita takkan pernah bersedia. Yang lebih penting dari itu, semua seruan itu adalah seruan dakwah yang Allah takdirkan sampai pada kita. Fastabiqul khairat! Itu tawaran MEGA SALE dari Allah. Mad'u datang menyerah diri untuk 'mendengar', apa yang payah sangat kita nak berkorban untuk menjadi 'jambatan' bagi hidayah Allah sampai pada adik-adik? (Wah, seronok 'membasuh otak' )
Dan bukankah Rasulullah dah cakap, seseorang yang mendapat hidayah dengan kita yang menjadi asbabnya itu adalah lebih baik dari seekor unta merah. Unta merah itu kalau di zaman ini diibaratkan seperti Ferrari merah. Mampu?? Kalau jual tuh sebijik, dah boleh shopping macam-macam! (Boleh beli teaching aids untuk anak murid banyak-banyak,err) 

Sungguh, seruan-seruan dakwah begini memang ada kalanya datang last minute, dan kita lah yang perlu adaptasi diri kita dalam realiti dunia DnT terchenta ini. Bukan kita adapt DnT dengan jadual kita pulak, tak valid. Rasanya memang perlu consider cadangan Ustaz S, kita perlu sediakan satu beg toiletries dan sedikit pakaian emergency sebagai persedian bila-bila mendapat seruan dakwah dan tarbiyyah di mana-mana, lepas je kita balik dari tempat kerja/kuliah/etc, kita terus boleh capai beg tersebut dan berangkat!.. Wahhh!!!!

Juga, kalau ikutkan 'sibuk' kita, memang setiap minggu pun kita sibuk dengan macam-macam benda. Tapi bak kata Pakcik T, "sibuknya kita ni, mengalahkan sibuknya Umar Abd Aziz". -Uhukkkkk2, uhukkkk2! -batuk tak lepas). Ada juga kadangkala kita risaukan persiapan yang kurang rapi untuk jadi penyampai dek kerana kekangan masa kita, tapi bak kata Pak Wahid (Pakcik ikhwah Indonesia), "bismillah, langsung masuk aja!". Apa yang Pak Wahid maksudkan, dalam banyak konteks dan kes, kadangkala kita ni fikirnya terlalu macam-macam gituh (dah kenapa bunyi Indonesia pulak), kadangkala pemikiran-pemikiran yang terlalu macam-macam ini cuma melambatkan kita dan selalunya kerja syaitan saja untuk melemahkan semangat kita dan membuat kita serba sala sedangkan kita tahu, komitmen macam mana yang perlu ada pada seorang daie. Jadi, usaha saja, tawakal saja, buat saja! 

Baiklah Pak Wahid, terima kasih atas nasihat yang tak pernah basi itu. (T_T) Usaha saja yang terbaik, sehabis mampu kita, mujahadah,mujahadah, mujahadah! Dan serahkan hasilnya pada Allah..


p/s: Ini memang kena muka sendiri, dalam kebusyan praktikum, ada beberapa seruan dakwah di bumi Allah ini yang perlu disahut. Kalau ikutkan 'sibuk', takkan pernah habis dengan kerja-kerja folio dan record book practicum, dan program-program di sekolah. Tapi itu kan seruan dakwah yang mad'u nya sudah sedia terhidang depan kita. Mad'u datang menyerah diri, kita melarikan diri?? Aiyakk~ Dush2!) 

p/s 2: Kerja bersepah-sepah lagi tak setel, sempat pulak tulis entry nih. (Cari ilham mungkin~)

1 comment:

  1. Menjadi kewajipan saya untuk membaca setiap artikel yang 'Ms Ira' post kan... Entah mungkin ini satu rahmat Allah....Terima kasih...

    ReplyDelete