Sunday 6 November 2011

Ayat-ayat Cinta..



Yang namanya manusia itu.. Memang diciptakan bersifat suka mengeluh dan apabila ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah.. =) Memang benar hakikatnya penciptaan manusia begitu. Tak pernah surut diuji, tak pernah lepas diduga. Tapi bukankah itu maknanya hidup..? Kerana ujian hanya akan berhenti bila kita sudah tiada didunia. Kebahagiaan dan kerehatan itu hanya datang setelah kaki ini berjaya melangkah ke syurgaNya..

Tapi.. Bukankah Allah itu Maha Penyayang? Maha Mengasihani?

Ya.. siapa cakap Allah itu membenci kita? Sesungguh kasih sayang Allah itu ada 100 bahagian dan diturunkan 1 bahagian ke dunia ini dan disimpan 99 bahagian lainnya. Dan dengan 1 bahagian itulah seluruh makhlukNya di muka bumi ini berkasih sayang baik haiwan mahupun manusia.

Dapatkah kita bayangkan betapa Allah itu mengasihi kita? Ditimpakan ke atas kita sesuatu yang bisa mendekatkan diri kita denganNya.. Sungguh, Allah itu mahu kita mengingatiNya, menangis bersujud di sejadah menagih kasih dan keampunannya bukannya mencari selainNya terlebih dahulu, bila yang lain tidak dapat membantu barulah kita mencari Allah. Alangkah tidak bersyukurnya kita..

Teman.. Allah itu lembut, dan sukakan kelembutan.. Dia menyukai hambaNya yang tidak pernah penat untuk berusaha dan berdoa kepadaNya.. Pohonlah doa dengan suara yang lembut dan letaklah sepenuh pengharapan kepada Allah. Bilamana anda merasa dugaan hidup terlalu menghimpit dan kesedihan mendampingi diri, ingatlah.. Ingatlah bahawa Allah telah bekalkan kita dengan “ayat-ayat cinta” Nya untuk menenangkan hati kita dari seribu satu persoalan…



Ya Allah... kenapa semua ini terjadi padaku?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah : 216)

Ya Allah.. kenapa terlalu berat ujian ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Ya Allah.... terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Ya Allah... bagaimana harus kuhadapi semua ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah : 45)

Ya Allah... apa yang akan kudapat daripada semua ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah : 111)

    Ya Allah.... kepada siapa harus ku berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)

Ya Allah...berimankah aku?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta? (Al-Ankabut : 2-3)


Bukan Allah tak tahu hempas pulas mujahadahmu, bukan Allah tak melihat usahamu, bukan Allah tak mengerti kecewamu.. Bukan Allah tak mendengar tangisan dan doamu.. Jauh sekali tidak mengasihanimu..Tapi bersabarlah untuk sedikit waktu,bertahanlah demi cintaNya melalui ujian-ujianNya..Yakinlah Allah mengasihimu selagi engkau bersabar, berlapang dada dan bergantung harap padaNya.. Semoga ujian-ujian itu makin mendekatkan dirimu denganNya.. Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai-Nya.. Amin.. 

No comments:

Post a Comment