Wednesday 30 November 2011

Dah Nak Balik Malaysia? **tiada perasaan**

Entry ini ditaip pada tarikh 23nov, 3 hari sebelum pulang ke Malaysia- =)

Malaysia, kami nak pulang ni~

Dah nak balik Malaysia~ Ya, ini serius, semua orang sedang kecoh-kecoh nak balik Malaysia. Sungguh, tiada apa yang nak dikecohkan balik ke Malaysia. Serupa gagak pulang ke benua, belut pulang ke lumpur, ikan pulang ke lubuk, sirih pulang ke gagang (betul ke peribahasa ni?) Ada yang pompang-pompang (bunyi kecoh) tentang terpaksa berdepan dengan realiti system pendidikan di Malaysia yang dirasakan tidak setanding dengan sistem di sini (nz). Ada yang pompang-pompang (bunyi kecoh lagi) tentang nak ubah sedikit sebanyak sistem di Malaysia. (memang itu yang didoctrinekan terhadap kami di sini) Well I don’t have much to say about that.Semua orang akan ambil apa yang baik di sini untuk di bawa pulang ke Malaysia, insyaAllah. Semuanya bakal-bakal cikgu yang eager and enthusiastic towards literacy insyaAllah.

 Oh! Ada juga yang sudah pompang-pompang (bunyi kecoh lagi) tentang k.a.h.w.i.n? Oh saya sedikit allergic dengan kalimat ini buat masa sekarang.  T_T Setakat ini cukup satu dozen kenalan yang bakal kahwin akhir tahun ni dan Januari depan. Ada yang sama umur, tua setahun dua, tak kurang yang laaagi muda dari saya. (baiklah, tercabar). Ok, tutup topic kahwin di sini. Kita ada perkara laaagi besaaarrr nak bincangkan disini. Ya, semua orang sedang kecoh dengan banyak benda bila nak pulang ke Malaysia ni.

Tapi apa yang saya pompang-pompangkan pulak? (berfikir..) (perlu fikir lagi ke cik ira asdilla..?)
Em..Ye..Pastinya tentang kembali kepada realiti. Realiti apa pulak? Realiti sebenar umat di Malaysia. Kini bakal pulang ke medan sebenar. Tarbiyah di New Zealand bukanlah medan sebenar. Tarbiyah di sini ideal (oh, ini cliché) Does not matter, because that’s the fact. Indeed, tarbiyah di sini memang ideal. Nak ke halaqah berjalan beberapa minit dah sampai, nak mendekati adik-adik, pergi serbu tempat menginap diorang, dah boleh cekup barang sebakul dua atau borong secara pukal, tak payah fikir jauh-jauh. Nak entertain mad’u, banyak tempat menarik yang murah boleh bawak, semuanya dirasakan baru oleh mereka, kerana ini oversea, siapa lagi yang lagi expert dan banyak membantu jika bukan yang lebih senior di sini? Tak gitu? (senyum bangga*)

“Pang!” (Lempang diri sendiri) **Gosok-gosok mata** Oh! Dah nak balik Malaysia. Nak ke halaqah mungkin berpuluh batu, mungkin juga dalam bandar yang sama, tapi sila expect bukan di bandar yang sama. Tambang perjalanan untuk ke program, nak ziarah mad’u-mad’u yang duduk secara berselerakan dan bukan mudah nak ‘mencekup’ bila mereka asyik pulang ke rumah di serata Malaysia saban minggu. Nak entertain mad’u dan menambat hati secara kritikal pun sangatlah mencabar, nak bawa berjalan pun mereka dah berjalan lebih dari kita,mungkin? (oh!)

Masalah kewangan lagi sekali boleh menjadi isu berat buat sesetengah orang kerana sudah pulang ke tanah air, komitmen terhadap keluarga kekadang boleh menghimpit. Kalau di oversea, matawang tinggi,transfer duit ke Malaysia sikit pun, keluarga dah dapat agak selesa. Tapi di Malaysia, elaun pun tidak seberapa, nak ke program tak lalu nak mintak duit dari family kalau dah tahu mereka pun memerlukan. Elaun mungkin juga terpaksa diasingkan sedikit buat mereka. Belum masuk cerita tentang family yang tidak memahami ‘kegiatan’ ala CIA atau FBI ini (hoh??), ramai je akhwat terutamanya, yang tak dapat pelepasan untuk ke sana sini. Kata seorang murobiyyah, sila segerakan nikah dengan ikhwah bila sudah sampai di Malaysia nanti supaya tak perlu bergantung pada pelepasan parents lagi untuk keluar berprogram. Kesimpulannya, sila segerakan nikah. (err, ok, I rest my case!)

Oooohhh! Banyaknya cabaran? Sebegitu mencabarkah?? Sila tarik napas dalam-dalam, dan lepas. Macam ni.. Ingat tak kita ada Allah? =) Ha itulah dia penyelesaiannya! Apa jua yang datang, mehnah, ujian,test,obstacle,storm atau apa-apa perkataan yang membawa sama maksud, SEMUANYA datangnya dari Allah, dengan izinNya. Makanya, penyelesaiannya juga dari Dia dengan izinNya. Jangan segan-segan silu untuk meminta petunjuk dan ilham dariNya. Jangan malu-malu kucing untuk memohon kepadaNya agar ditetapkan pendirian kita di jalan ini dan dipermudahkan urusan kita untuk kita menolong urusan agamaNya. Biiznillah, segalanya khair,insyaAllah.

Saya? Erm.. Taknak fikir lebih, nak buat je. Fikir lebih-lebih, tak kemana. Tapi sila fikir strategi yang penting untuk overcome cabaran yang paling possible and likely to happen setibanya di Malaysia nanti. For example, sila menabung dari sini untuk spare sikit duit tambang ke sana sinun pergi program yang bertali arus setibanya di Malaysia nanti. Yang lain, agak tak larat nak fikir, terutamanya masalah family yang tak berkesudahan. Allah nak bagi pahala lebih atas kesabaran dan berlapang dada, mungkin? InsyaAllah, mudah-mudahan.. =) (senyum aje, walau berdarah menitik-nitik di dalam jiwa =] )

Kita tengoklah nanti macam mana kesinambungan perjalanan tarbiyah ini di Malaysia nanti.. =)
“Wahai tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati ini di atas jalanMu dan tetapkanlah hati ini atas ketaatan kepadaMU, amin...”

No comments:

Post a Comment